Клиентът не винаги е цар!

18.05.2020

Слоганът „Клиентът винаги е прав/цар!“ възниква през 1909 год. в магазина „Selfridges“ в Лондон. Идеите, заради които се използва и до ден днешен са да убеди клиентите, че ще получат отлично обслужване от Вашата компания/фирма и да накара Вашите служители да предоставят отлично обслужване.

От много време се въздържам да взема отношение по така пиперливата тема относно правата на Негово Величество Клиента, тъй като работим в сферата на услугите, да не би да засегнем някой, да не си помислят за нас, че не Го уважаваме и т.н. Но поредният случай с наши клиенти ме провокира най-после, след дълго търпение, да споделя мнението си по въпроса.

Апартамент МТ хол детайли

„Клиентът винаги е прав!“

Изброените по-горе принципи, заложени в слогана за съжаление нямат нищо общо с това, какво си мисли клиентът, особено когато става въпрос за неговото жилище, офис, къща и т.н. Търсейки услугите на архитект или дизайнер, се предполага, че той не може сам да се справи с тази сложна задача, а именно проект на къщата си, апартамента, стаята…

Обикновено Той има идея какво харесва – стил, цветове, модел диван или просто определена сграда или пространство, но дотам. Това, в което евентуално е сигурен или поне има ясна представа, е функцията, или по-просто казано – какви помещение да има в обекта, колко спални, бани, хол, кухня, тераса…

„Не знам защо хората си наемат архитект и след това му казват какво да прави?“

Франк Гери

Когато същите тези клиенти отидат на лекар или при психолог, те споделят как се чувстват, каква и къде е болката или проблемът, но диагнозата и начина на лечение се поставя от доктора. Защото, ако знаеш как да се лекуваш, просто не търсиш помощта им.

Задачата на архитекта/дизайнер е много сложна, защото в повечето случаи трябва изцяло да промени функцията във вече съществуващо пространство, съобразявайки се с всички изисквания на клиента. И ако до този етап той участва активно в избора на най-доброто функционално разпределение, то в следващата фаза на избор на детайли, цветове и цялостно проектиране на пространството, основната роля има архитектът, защото той поема и цялата отговорност за крайния резултата.

Детайли маса от дърво
Апартамент 7 изглед

„Наистина е трудно да проектираш продукти за фокус групи. В много случаи хората не знаят какво искат, докато не им го покажете.“

Стив Джобс

За голямо съжаление в града, в който живеем има изключително много примери за сгради и пространства, в които се вижда безпомощната намеса на клиента в архитектурната професия. Най-лесното оправдание на колегите архитекти е, че на тях не им харесва посредствеността на проекта, но клиентът така искал, а нали знаете, че „Клиентът винаги е цар!“.

Да, ама не. Колеги, ние носим 50% от вината и отговорността за несполучливото и посредствено проектиране. Защото вкусът се възпитава, като всичко останало. Защото същите тези клиенти до преди двадесет години ходеха по народни кръчми, а сега в гурме ресторанти със звезди Мишлен, замениха свинската пържола със стек Black Angus , сафрида с Suchi, шопската салата с киноа и авокадо.

Та в тоя ред на мисли крайно време е ние, като хора на изкуството, разбиращи от професията си, да разберем главната си роля, а именно да създаваме стойностни проекти и да възпитаваме вкус към красивото.

Преди години световно известен италиански концерн за производство на коли решил да направи експеримент. За производството на най-луксозния модел на марката попитали най-важните си клиенти как си представят да изглежда автомобилът мечта. Накрая произвели автомобил, съвкупност от представите на клиентите и се получило най-грозната кола! Никой от клиентите не я харесал, забравяйки, че всъщност и неговите виждания за автомобила били взети под внимание. Защото клиентът не винаги е прав!

„Ние посвещаваме себе си на работата. Аз не търся работа. Не търся публичност. Аз не седя да чакам телефонът ми да позвъни. Аз работя с хора, които уважават изкуството на архитектурата.“ Франк Гери